nlvlag devlag

Huur met vertrouwen

op Texel

facebook icon

Zoek en boek

Teso Veerdienst

Veerboot Teso vaart elke dag tussen Den Helder en Texel. De overtocht die zo`n 20 minuten in beslag neemt is de ideale manier om afstand te nemen van alle drukte en om te schakelen naar ontspanning. De veerdienst vaart elk uur en tijdens drukke perioden zijn er extra afvaarten. U kunt en hoeft niet te reserveren voor de overtocht maar u kunt wel van tevoren online-boeken via een e-ticket. Handig is de app "bootje-Texel" of Twitter en facebook deze geven alle informatie voorzieningen online aan of u de Texelse boot gaat halen en of er extra afvaarten zijn.

Voor meer informatie zie: www.teso.nl

Wetenswaardigheden veerdienst Texel

De afstand tussen Den Helder en Texel is 4.200 meter.

De gemiddelde snelheid tijdens een overtocht is 20 km/u, oftewel 11,5 knopen.

Ontstaan Teso

TESO – Texels Eigen Stoomboot Onderneming – is in 1907 opgericht, op initiatief van de Texelse huisarts Adriaan Wagemaker. Het startkapitaal werd bijeen gebracht door de Texelaars zelf. Iedere ingezetene van Texel, arm of rijk, kreeg de gelegenheid om financieel deel te nemen. Er werden aandelen verhandeld van 5 en 25 gulden. Met een aandelenkapitaal van 75.000 gulden ging TESO de concurrentie aan met de Alkmaarse rederij Bosman, die de bootdienst destijds verzorgde.

Veel Texelaars waren ontevreden over zijn boten, het beperkte aantal afvaarten en de tarieven. Uiteindelijk won TESO in 1909 de strijd om de veerdienst: Bosman verkocht zijn bedrijf toen aan de Texelse onderneming.

Grote groei toerisme

Het toerisme op Texel kende na WO II een sterke ontwikkeling. Het aantal accommodaties op het eiland groeide en ook het autobezit nam toe. Het betekende dat TESO moest inspelen op de grotere vervoersvraag. Begin jaren ’50 werd het vlaggenschip de Dokter Wagemaker (1) met 5 meter verlengd, zodat de veerdienst meer auto’s en personen kon vervoeren. Het bleek al snel onvoldoende. De nieuwe boot de Dageraad kwam in de vaart; dit schip kon 30 auto’s vervoeren. Sinds die tijd zijn de TESO-schepen steeds groter en moderner geworden.

Havenverplaatsing

Oudeschild was oorspronkelijk de ‘thuishaven’ van TESO. Begin jaren ‘60 werd er gespeculeerd over een haven op ’t Horntje, de zuidpunt van het eiland. Groot voordeel: de overtocht zou daar een half uur korter duren. De meningen – ook binnen het bestuur – waren verdeeld. Grootste tegenstanders waren de Oudeschilders, die vreesden voor economische gevolgen voor het dorp. Uiteindelijk viel de keuze toch op ’t Horntje. De gevolgen voor Texel waren groot. Hele duinenrijen moesten worden afgegraven, maar ook het Texelse wegennet ging op de schop. In 1962 konden de TESO-schepen gebruikmaken van de nieuwe haven.

Texelvakantieverhuur.nl Vakantie-accommodaties na overtocht met veerboot naar Texel